درخشش دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی جهانی اشپرینگر نیچر

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴:۳۰ کد : ۲۷۵۲۱ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۶۶۲
بر پایۀ گزارش «اشپرینگر نیچر» در سال ۲۰۲۳ میلادی، دانشگاه بیرجند توانست رتبه ۱۹ را در بین ۱۱۲ مؤسسه علمی و آموزشی کشور بدست آورد.
درخشش دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی جهانی اشپرینگر نیچر

به گزارش روابط عمومی و اطلا‌ع‌رسانی دانشگاه بیرجند، مؤسسه اشپرینگر نیچر نظام رتبه‌بندی سالانه مؤسسه‌های جهان را بر پایۀ سنجه‌های گوناگون ارزیابی میکند و نام 500 مؤسسۀ برتر دنیا را براین اساس منتشر  می‌نماید.
براساس رتبه بندی اشپرینگر نیچر دانشگاه بیرجند با میزان مشارکت 1/80 درپدیدآوری مقاله توانست رتبه 19 را در بین 112 مؤسسه علمی و آموزشی کشور بدست آورد.
هرساله «نیچر ایندکس» به رتبه بندی مؤسسه ها در سراسر جهان بر پایۀ خروجی های پژوهشی آنها در سال گذشته که کیفیت بالایی دارند می پردازد. «نیچرایندکس» با شمارش شمار مقاله‌های پدیدآوران در نشریه های نمایه شده اش، رتبه بندی مؤسسه ها را بر پایۀ دو سنجۀ «شمار آثار» و «میزان مشارکت در پدیدآوری آثار» شدنی می سازد. در سال 2023 میلادی مقاله‌های منتشرشده از ژانویه تا دسامبر سال 2022 میلادی در 150 نشریۀ برتر (journals#faq/index-nature/com.nature) در حوزه های شیمی، علوم محیط و زمین شناسی،علوم زیستی، بهداشت و علوم فیزیکی شمارش و ارزیابی شده‌اند. در جدول زیر نام مؤسسه‌های ایرانی که در «نیچر ایندکس» ارزیابی شده اند، آمده است. بر پایۀ این جدول 112 مؤسسۀ ایرانی در این سیاهه هستند. در جدول یک، شمارمقاله ها، میزان مشارکت درپدیدآوری مقاله، رتبۀ جهانی ورتبۀ ملی مؤسسه های ایرانی گزارش شده اند. رتبۀ ملی مؤسسه های ایرانی در این سیاهه، بر پایۀ سنجۀ «میزان مشارکت» گزارش شده است.
«میزان مشارکت» به شمار پدیدآوران یک مقاله بستگی دارد. برای نمونه، اگر مقاله‌ای دو پدیدآور داشته باشد، میزان مشارکت هریک از آنان نیم امتیاز است.


لینک دانلود فایل
آخرین ویرایش۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳